Przyszłość elektrycznych pojazdów. Polsko–Amerykańskie Sympozjum Naukowo–Technologiczne na Stanfordzie

Uniwersytet Stanforda
Uniwersytet Stanforda Foto: Karolina Zapolska
Otwierając Polsko – Amerykańskie Sympozjum Naukowo - Technologiczne „Electromobility” 2017, Profesor Piotr Moncarz podkreślił, że poprzez coroczne konferencje USPTC chce rozwijać dialog ze wszystkimi zawodowo związanymi z Doliną Krzemową. W tym roku tematyka konferencji była szczególnie ważna - związana bowiem bezpośrednio z ochroną środowiska oraz z problemem globalnego ocieplenia. Prelegenci dyskutowali o przyszłości, która szybko staje się teraźniejszością; głównym tematem Sympozjum były pojazdy elektryczne i samosterujące. Warto przypomnieć, że transport samochodowy przyczynia się do produkcji ponad połowy zanieczyszczeń z grupy tlenku węgla i tlenku azotu.

Jubileuszowy Poland Day w Dolinie Krzemowej
W 2017 roku, Polsko – Amerykańska Rada Współpracy (USPTC) z siedzibą w Palo Alto obchodzi jubileusz 15-lecia działalności. Organizacja, wspierająca polskie firmy technologiczne w Dolinie Krzemowej, została założona przez Profesora Piotra Moncarza, który nadal pełni funkcję przewodniczącego.
Od początku działalności Profesor Moncarz kładł nacisk na budowanie relacji biznesowych pomiędzy Polską, a Stanami Zjednoczonymi. I to właśnie dlatego już od piętnastu lat pod egidą USPTC na Uniwersytecie Stanforda organizowany jest „Poland Day w Dolinie Krzemowej” – konferencja na którą zapraszani są przedstawiciele tutejszej Polonii, ludzie biznesu, dyplomaci, urzędnicy rządowi zarówno z Polski, jak i ze Stanów Zjednoczonych.

Stacje ładowania pojazdów w każdym budynku
Mark Chandler, dyrektor ds. handlu międzynarodowego z Urzędu Burmistrza Miasta San Francisco, z dumą opowiadał, iż uczestniczył we wszystkich dotychczasowych spotkaniach Polish Day i każda konferencja to świetna okazja do nawiązania kontaktów z Polakami zaangażowanymi w budowanie relacji polsko – amerykańskich.
San Francisco należy do najbardziej postępowych aglomeracji w Stanach Zjednoczonych, zmiany zaczęły zachodzić wraz z galopującym rozwojem branży nowych technologii. W mieście jest obecnie zarejestrowanych około 425 tysięcy samochodów, z czego prawie 5 tysięcy to auta elektryczne. Nowe prawo, które zacznie obowiązywać od stycznia 2018 roku, stanowi iż wszystkie nowo wybudowane budynki (prywatne, komercyjne, miejskie) muszą być wyposażone w instalację elektryczną zdolną ładować 20% aut z całej powierzchni parkingowej. Warto dodać, że obecnie ładowanie samochodów elektrycznych na parkingach miejskich w SF jest darmowe.

Prawie 100 tysięcy kilometrów dziennie
Dziennie Uber i konkurencyjny Lyft wykonują prawie 200 tysięcy przejazdów; przeszło 6 tysięcy samochodów tych dwóch firm pokonuje około 920 tysięcy kilometrów w samym tylko San Francisco!
Urząd Burmistrza Miasta nie kryje zadowolenia z pojawienia się konkurencji wobec monopolu taksówek. Dyrektor Mark Chandler wspominał, gdy jeszcze zaledwie kilka lat temu, taksówki w San Francisco były nieuchwytne, niekompatybilne ze współczesną technologią – brak możliwości zamawiania przez internet, czy zapłaty kartą kredytową - auta były brudne, a kierowcy często po prostu nieuprzejmi. Obecnie wszystkie sieci taksówek usiłują rywalizować z najnowocześniejszymi firmami przewozowymi. A więc po raz kolejny sprawdza się teoria, że konkurencja podnosi jakość usług oraz wymusza spadek cen.


Ponure Statystyki
Na świecie w wypadkach samochodowych ginie rocznie prawie 1,3 miliona osób, co oznacza, że dziennie przeszło 3 tysiące osób straci życie w wyniku zderzeń drogowych. Dodatkowo około 50 milionów ludzi ponosi obrażenia (w tym z konsekwencją niepełnosprawności).
W samych Stanach Zjednoczonych w ciągu roku przeszło 37 tysięcy ludzi ponosi śmierć w wyniku wypadków drogowych, a kolejne 2 miliony doznaje uszczerbku na zdrowiu.

Winni kierowcy
W zdecydowanej większości przypadków wina leży po stronie kierowcy, dlatego wprowadzenie samochodów autonomicznych, to krok do zmniejszenia tych statystyk. W USA, już w jedenastu stanach, prawo zezwala na poruszanie się samochodów autonomicznych po drogach, w tym w Kalifornii.

Carsharing - czy prawo jazdy przejdzie w zapomnienie?
Paneliści amerykańscy zgodnie potwierdzili, że w Stanach Zjednoczonych jeszcze do niedawna otrzymanie prawa jazdy było kluczowym wydarzeniem w życiu każdego szesnastolatka. (W USA do egzaminu na prawo jazdy można przystępować w wieku 16 lat). Jednak czasy się zmieniły - obecnie młodzież nie jest zainteresowana posiadaniem prawa jazdy. Młodzi ludzie w dużych amerykańskich miastach wolą korzystać z usług carsharing (Uber, Lyft, Waze, Zipcar), a marzeniem dzisiejszego miejskiego nastolatka jest rower elektryczny, a nie kluczyki do nowego auta.
Nasze samochody aż 95% czasu są zaparkowanie, co jest kolejnym wskaźnikiem, że dobrze zorganizowany carsharing to kolejny krok w kierunku rozwoju nowoczesnego rynku samochodowego.

Teraz Polska?
Paneliści poruszyli również problem braku profesjonalnej promocji Polski na świecie. Czy Polacy potrafią promować siebie, swoją przedsiębiorczość, chwalić się swoimi sukcesami? To niektóre z pytań na które usiłowali znaleźć odpowiedź uczestnicy Sympozjum.
Dlaczego tak trudno wymienić polskie firmy, które są rozpoznawalne na globalnym rynku? Jak działać aby zmienić tę sytuację?
Na większość pytań nie usłyszeliśmy odpowiedzi. Wiele zapewne zależy od współpracy biznesu z organizacjami rządowymi i pozarządowymi.

Polscy studenci podbijają świat
W ostatnich latach w Polsce stale wzrasta liczba firm zajmujących się robotyką i wiele z nich odnosi międzynarodowe sukcesy.
Dużym zainteresowaniem uczestników Sympozjum cieszyła się prezentacja studentki inżynierii produkcji na Politechnice Łódzkiej, Kai Łapińskiej.
Kaja zademonstrowała projekt łazika marsjańskiego, robota zbudowanego prze grupę studentów działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Robotyki SKaNeR. Projekt zdobył już szereg nagród i wyróżnień w międzynarodowych konkursach, między innymi pierwsze miejsce na European Rover Challenge 2016.
Kaja jest obecnie woluntariuszką w USPTC. „Zawsze chciałam studiować na Stanfordzie – entuzjastycznie opowiada moja rozmówczyni – kilka miesięcy temu napisałam email do Pana Profesora Moncarza i w ten sposób rozpoczęła się moja przygoda z USPTC. Wkrótce wracam do Łodzi, ale jestem przekonana, że niedługo znowu pojawię się w Dolinie Krzemowej.”

Za kulisami
Za perfekcyjną organizacją konferencji stoi Ela Kozera. Zapytałam Elę o kulisy organizacji tegorocznego Sympozjum „Przybyło więcej uczestników, niż się spodziewaliśmy. Była pełna sala! Wszystkie nasze konferencje odbywają się w kameralnym gronie, ponieważ tematyka zazwyczaj oscyluje wokół specjalistycznej wiedzy. Wśród prezenterów mieliśmy połowę gości z Polski, połowę ze Stanów. Cieszę, że udało nam się zaprosić najwyższej klasy specjalistów.”

Pozostaje nam jedynie pogratulować sukcesów i już czekamy na przyszłoroczną edycję.
________________________________________
O rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Chinach pisałam w oddzielnym poście: Link
Trwa ładowanie komentarzy...